Reisebrev 1-24

Forberedelser i Asker

Asker, 03. august 2024

Før hele mannskapet skulle samles to uker før avreise startet Sigurd og undertegnede om bord med planlegging av alt som skulle forberedes. Det har vært uttalige bestillinger og handleturer for å få alt utstyret vi trengte til en knirkefri to ukers oppkjøring.

Det nærmer seg avreise og avskjedsfest. Etter fire år står vi endelig her; spente og klare. Vi har i sommer gjort skuta om fra regattaseiler til langturbåt. Hvilket innebærer å utruste skuta for at seks personer skal leve om bord over lenger tid, med komfort, nok strøm, god sikkerhet og med god redundans dersom noe skulle slutte å fungere.

Den største jobben har vært å planlegge hvordan solcellearrangementet på en selvlaget targabøyle skulle se ut, og deretter sette den sammen. Det eneste kravet vi fikk fra rederne var å ikke borre hull i båten, så alt er satt sammen med eksisterende rekkverk. Vi hadde takket nei til en 32 400 kr skreddersydd løsning, så målet ble å få det billigere enn det. Etter mange bestillinger av deler fra hele Skandinavia (og mange returer) ble vi veldig fornøyd med et resultat på rundt 20 000 kr i 25mm syrefaste aluminiumsrør og et assortert utvalg av beslag. Monteringen gikk fort sett borti fra når vi ventet på nye deler. Kommentarene fra forbipasserende på brygga har vært «det ser ikke ut som dere har gjort det selv» til «det der ble så pent som det går an». Vi ble selv veldig fornøyd, og så vil tiden vise om det er stabilt nok i mye sjø.

Lørdag 20. juli var hele mannskapet samlet om bord og vi startet forberedelsene for fullt. Båten er meget godt vedlikeholdt av rederne, hvilket gjorde det hele til en drøm. Pål og Valborg hadde også gitt skuta et nytt strøk under og byttet over til turseil og turforstag.

Noen tilpasninger måtte vi derimot gjøre for at båten skulle bli klar for langtur. For å nevne noe har vi:

  • Montert solceller med tilhørende elektrisk anlegg.
  • Montert targabøyle/bimini på akterdekk.
  • Montert redningsflåte på dekk.
  • Montert USB-C kontakter i cockpiten.
  • Montert inverter.
  • Montert leselys med USB-C kontakter i samtlige lugarer.
  • Montert vannfilter.
  • Montert tilstrekkelig sikkerhetsutstyr.
  • Handlet og systematisert (nødvendige) reservedeler til samtlige systemer om bord.
  • Snekret hyller i samtlige hengeskap på lugarene.
  • Laget en mediehub og en ladehub for elektronisk utstyr.
  • Kjøpt inn utstyr til byssa, samt handlet inn og organisert tørrvarer til langturen.

Dagene om bord har vært lange og innholdsrike, med mest jobbing, men også tid til mye bading og tulling. Selv de minste oppgavene tar tid; det skal planlegges, det skal leses i dokumentasjon, det skal kjøpes, og deretter testes og tilpasses. Plassen om bord er begrenset, så vi har ikke råd til dårlige løsninger.

Helene, med god hjelp, har lastet båtens indre hulrom med gode norske varer som holder godt på dato til en regnværsdag i Karibia vi savner norsk leverpostei mm. Vi har også fylt opp med 350 liter drikkevann i reserve. 

Vi har også testet to eldre redningsflåter og alle har hoppet i sjøen med egen redningsvesten. Det var en lærerik opplevelse for både fast mannskap og de gjestene vi vet vi får besøk av mye underveis. Nødbluss ble også testet, og til vår overraskelse fungerte forbausende få, selv få år etter utgått utløpsdato. 

På lørdag kommer familie og venner for et siste sjøslag før vi søndag vinker farvel. Vi gleder oss veldig! Vel møtt!

Carl Hermann Corneliussen
Asker, 3. august 2024